Fallmerayer School

The design proposal was conceived to fill the void left by the removal of the veranda, transforming this area into an opportunity to reconnect the existing volumes. At the center develops a double-height inner core, illuminated by a skylight, featuring seating areas and greenery — a vibrant space for meetings and dialogue.

Status  Project
Typology  School
Client  Bressanone Municipality
Location  Bressanone, Italy
Completion  2025
Design  MOWL openstudio

The extension of the Fallmerayer School engages in dialogue with the existing building and the surrounding urban context, reinterpreting existing geometric modules and elements to ensure continuity in both plan and elevation. The skylight, featuring pyramidal components, subtly echoes the existing roof structures without overpowering them. On the front façade, the new volumes continue Lusser’s “recessed bays” design, concluding to the west with Barth’s “flush bays” façade, while a projecting volume on the second floor and a terrace on the first level lend dynamism to the composition and highlight the main entrance.

L’ampliamento della scuola Fallmerayer dialoga con il costruito e l'intorno urbano locale, riproponendo moduli e elementi geometrici esistenti e garantendo continuità in pianta e in alzato. Il lucernario con elementi piramidali ripropone senza invadenza gli elementi esistenti del tetto. Frontalmente, i nuovi volumi proseguono la facciata “a vani incassati” di Lusser, terminando verso ovest con la facciata "con vani a filo” di Barth, mentre un volume aggettante al secondo piano e la terrazza al primo rendono la composizione dinamica e sottolineano l’ingresso principale.



Read more 

Concept

The project stitches together the void left by the removed veranda (a), reserving the other suggested intervention area (b) for future development. At the center, a new double-height space provides areas for meeting and study (c), becoming the heart of the extension. A new metal staircase (d), in addition to its safety function, acts as an architectural element that engages with the existing structure and defines the character of the expansion.

Il progetto ricuce il vuoto lasciato dalla veranda rimossa (a), lasciando per il futuro l’altra zona di intervento suggerita (b). Al centro, un nuovo ambiente a doppia altezza offre spazi di incontro e studio (c), diventando il cuore dell’ampliamento. Una nuova scala metallica (d), oltre a svolgere una funzione di sicurezza, si pone come segno architettonico che dialoga con l’esistente e caratterizza l’espansione.

The layout of the classrooms offers views toward the hills to the east and the garden with the school buildings to the west. The central skylight protects and diffuses natural light, while the central space promotes passive ventilation and humidity regulation through vegetation, enhancing overall comfort.

La disposizione delle aule offre viste verso le colline a est e sul giardino con gli edifici scolastici a ovest. Il lucernario centrale protegge e diffonde la luce naturale, mentre lo spazio centrale favorisce la ventilazione passiva e la regolazione igrometrica grazie alla presenza della vegetazione, migliorando il comfort complessivo.